Livia Otal

Bagajele abandonului

„Aceasta este ultima poza dinainte de război. Îmi amintesc de o zi tihnită și frumoasă de iarnă târzie, aproape primăvara. Am ieșit la plimbare prin oraș (Sofia) cu o prietenă. Ne-am oprit la o cafenea și am improvizat o masă pe buturuga din față. Patronii ne-au aprobat amenajarea asta sumară cu un zâmbet, un ceai verde si o prăjitură cu ciocolată pe care am împărțit-o amândouă.  Ne bucuram de soare adulmecând ceaiul parfumat și ciocolata topindu-se în cerul gurii. 

Ca un summum al simțurilor am deschis cartea de poezii pe care tocmai o primisem prin poștă de la București și i-am tradus o poezie din română în engleză. Am tradus-o așa cum îmi venea mai ușor, fără pretenții literare, simțind că soarele și ciocolata aduc suficientă atmosferă, iar tot ceea ce vreau să transmit din poezie este mesajul unei lumi blânde și frumoase a femeilor, în care bărbații nu ar avea voie, în orice caz nu cei nedeconstruiți, cei bruți și agresivi. De-a lungul poeziei, bărbații își fac tot felul de planuri cum să penetreze universul acesta parfumat și delicat și așa urzesc ei să se deghizeze în gay doar pentru a le fi permisă intrarea.

Atât îmi amintesc, iar apoi știu că știrile invaziei, a armelor, a victimelor m-au năpădit. Am plecat la București în grabă, încercând să găsesc la ce aș putea fi de folos miilor de refugiați. Am întâlnit oameni nedormiți care sperau ca prin nesomnul lor să oprească măcelul sau să ajute cât mai multe victime. Am văzut haos și frică, totul devenise monstruos de neclar. 

Din ziua aceea nu am mai găsit volumul de poezii din care am citit la soare. Am făcut din căutarea lui un ritual pe care îl repet și îl invoc în mod regulat, îl strig, îl adulmec, îl rog sa revină, dar el nu mai dă niciun semn. E ca și cum, în fața invaziei bărbaților, poezia s-a retras, s-a ascuns, s-a topit.

Ultima zi de pace, întâia noapte de război este o instalație digitală participativă marca Muzeul Abandonului, un zid digital de imagini cu ultimele zile de pace din memoria telefoanelor mobile. Proiect finanțat de CARE prin SERA Romania, Care Franța și FONPC.